Hej! Du använder en gammal webbläsare

Vårt kök

Vi lyfter fram den lustfyllda måltiden varje dag i förskolan. Vi vill väcka intresset för maten och måltiden på ett positivt sätt och samtidigt värna om och uppmuntra till bra och hållbara matvanor.

Uppdukat bord med mat. Foto: Carola Fällman

Måltiderna ska ge barnen en näringsriktig sammansatt kost av god kvalité, därför serveras mat som har låg kaloritäthet, högt innehåll av kostfiber, vitaminer och mineraler samt ger en hög grad av mättnad. Vi använder oss av svenska kontrollerade råvaror. Vi följer kommunens mål och riktlinjer för måltidsverksamhet. Aktuell matsedel anslås på förskolan och på förskolans lärplattform Unikum.

Förskolan erbjuder inte sötsaker och vi serverar inte heller söta mellanmål och drycker. För att kunna följa livsmedelslagen och för att försäkra oss om att de barn som har allergi mot något livsmedel inte får i sig det, får inte medhavda livsmedel serveras på förskolan. Detta innebär att vid firande av födelsedagar och avslut står förskolan för det som bjuds.

I Jordbros förskolor väljer vi klimatsmart. Detta innebär bland annat att vi:

• minskar köttkonsumtionen genom att servera vegetariskt en dag i veckan
  • arbetar aktivt med att minska matsvinn, både tallriks- och tillagningssvinn och tar till vara på eventuella matrester
  • utökar andelen ekologiska livsmedel
  • alltid erbjuder en stor andel grova grönsaker och rotfrukter som råkost
  • väljer frukt och grönt efter säsong och strävar efter att använda närproducerade produkter

Allergier eller specialkost
Vid allergier som kräver specialkost måste vårdnadshavaren lämna in ett läkarintyg tillsmmans med blanketten för specialkost.

Äter ditt barn vegetarisk eller fläskfri kost måste du som vårdnadshavare alltid kontakta köket på förskolan för att tillgodose det enskilda barnets behov av näringsrik och säker kost. En blankett ska även fyllas i och lämnas till avdelningen.

Vi följer de direktiv som Haninge Kommuns koststrateg ger oss gällande barn och mat.

Senast uppdaterad: 6 november 2023